En tee tästä turhaan uutta ketjua ja olen valmis kärsimään mahdolliset seurakset eli joku ei nyt välttämättä löydä astian ääreen. Ja sitten asiaan:
Asensin menneelle kaudelle käytetyn STM-luistokytkimen R6R -08:aani. Pyörällä ja vakiokytkimellä oli ajettu n. 6tkm ja luistokytkimellä ed. omistajan mukaan muistaakseni n. 3,5tkm. Luistokytkimen kasasin alkuperäisillä levyillä.
Palikat toimivat siinä mielessä oikein ja hyvin, että pienempää uskaltaa nyt hakea vaikka vähän kallellaankin.

En kuitenkaan saanut luistokytkintä irrottamaan ihan kunnolla vaijerin säädöllä, vaikka ohjearvon mukaisesta kahvan vapaaliikkeestä kiristi selvästi pienemmälle vapaan määrälle.
Takapyörä nostettuna veto välittyy pyörälle täydellä nopeudella. Takapyörä pysähtyy ja kytkin irrottaa kunnolla, jos pyörivästä pyörästä ottaa todella voimakkaasti kiinni.
Ajossa reiluilla kierroksilla vaihteet vaihtuvat mallikkaasti, mutta vaikkapa vapaata paikallaan etsiessä vaihdepolkimessa tuntee selvää vastahakoisuutta. Hiljaakin ajaessa yleensäottaen kytkin ei selvästikään tahdo ihan kunnolla irrottaa.
Edellinen kytkimen omistaja ei ollut kohdannut tämmöistä ongelmaa ja ensimmäisten joukossa mieleen tuleva mahdollinen syy "väärä moottoriöljy" rajattiin pois ongelman aiheuttajien listalta.
Pitäisin vikaa todennäköisesti mekaanisena ongelmana, mutta mitäpä minä näistä selvästikään tiedän..
Kokemuksista ja vinkeistä olisin kiitollinen.
-Matti Peltola-