Renkaan tasapainoitus, tarvitaanko radalla?

Autolla ajaessa huono renkaan tasapaino ilmenee tietyllä nopeudella siten, että pyörä rupeaa värähtelemään. Syynä on fysiikassa pakkovoimaksi kutsuttu ilmiö ja se syntyy kun pyörän kierrosluku (sekuntia kohden) on lähellä pyörä-jousi-systeemin ominaisvärähtelytaajuutta. Tilanne korjaantuu, kun joko pudottaa tai nostaa nopeutta. Autolla tuo nopeus on yleensä luokkaa 110 km/h (riippuu renkaan säteestä ja pyörän massasta sekä jousen jäykkyydestä).
Ratamoottoripyöräilyssä ei juuri vakionopeudella ajella, joten voisi olettaa, että ilmiö on merkityksetön (menee ohi ennekuin ehtii vaikuttaa) ja siksi rengasta ei tarvitse tasapainottaa tai ainakaan pieni epätasapaino ei haittaa.
Miten on?
Ratamoottoripyöräilyssä ei juuri vakionopeudella ajella, joten voisi olettaa, että ilmiö on merkityksetön (menee ohi ennekuin ehtii vaikuttaa) ja siksi rengasta ei tarvitse tasapainottaa tai ainakaan pieni epätasapaino ei haittaa.
Miten on?