Sivu 1/1

Renkaan tasapainoitus, tarvitaanko radalla?

ViestiLähetetty: 30 Loka 2011, 21:33
Kirjoittaja Mikl
Autolla ajaessa huono renkaan tasapaino ilmenee tietyllä nopeudella siten, että pyörä rupeaa värähtelemään. Syynä on fysiikassa pakkovoimaksi kutsuttu ilmiö ja se syntyy kun pyörän kierrosluku (sekuntia kohden) on lähellä pyörä-jousi-systeemin ominaisvärähtelytaajuutta. Tilanne korjaantuu, kun joko pudottaa tai nostaa nopeutta. Autolla tuo nopeus on yleensä luokkaa 110 km/h (riippuu renkaan säteestä ja pyörän massasta sekä jousen jäykkyydestä).

Ratamoottoripyöräilyssä ei juuri vakionopeudella ajella, joten voisi olettaa, että ilmiö on merkityksetön (menee ohi ennekuin ehtii vaikuttaa) ja siksi rengasta ei tarvitse tasapainottaa tai ainakaan pieni epätasapaino ei haittaa.

Miten on?

Re: Renkaan tasapainoitus, tarvitaanko radalla?

ViestiLähetetty: 31 Loka 2011, 07:09
Kirjoittaja late
Mielenkiintoista, teoriassa siis ei pitäisi vaikuttaa. Käytännössä ainakaan takarenkaan suhteen en ole huomannut mitään vaikutusta, yleensä ei tule tasapainotettua. Eturenkaan olen aina tasapainottanut joten en osaa sanoa. Se on kyllä totta, että radalla pyörällä joko jarrutetaan tai kiihdytetään koko ajan. Pyörä myös elää sen verran, että pikku värinät helposti hukkuu siihen. Eikä Suomen radat tasaisuudella ole pilattu...

Re: Renkaan tasapainoitus, tarvitaanko radalla?

ViestiLähetetty: 03 Marras 2011, 20:19
Kirjoittaja Jan17
Kannattaa tasapainottaa aina. Joissakin rangaserissä tai renkaissa voi olla reilukin tasapainoheitto. Jos rengas vanne yhdistelmä ei ole tasapainossa niin ravistaa varmasti kun pyörintänopeudet ovat sen verran suuret, kokemusta on, esimerkiksi kun on lähtenyt painoja irti.