Vaihtamiseen kuluva aika

Road Racing pyörien tekniikkaan liittyvää keskustelua.

Valvoja: TT

Vaihtamiseen kuluva aika

ViestiKirjoittaja Mikl » 30 Loka 2011, 21:59

Tein pienen teoreettisen tutkielman siitä, millaiset rattaat ovat parhaat tiettyyn kiihdytykseen (alkunopeus 50 km/h matka 270 m) omalla pyörälläni (R1). Tulokseen vaikuttaa kuitenkin ratkaisevasti se, miten kauan vaihtaminen kestää ja otin ihan hatusta lukeman 0,3 s ajaksi, jonka teho (veto) on poissa. Quick Shifterillä kill time lienee luokkaa 60 ms, joka on riittävä siihen, että vaihtaminen on mahdollista (tuo aika kai riippuu siitä, miten paljon kierrosluvun on pudottava ja on siksi erilainen eri vaihtamisissa). Mutta kuinka paljon lisäaikaa menee itse vaihtamiseen?

Yritin tutkiskella asiaa katsomalla videoita You Tubesta, mutta huonolla tuloksella. Sitten analysoin MotoGP kuvaa, jossa oli mukana tiedot vaihteesta ja kierrosluvusta, mutta siitäkään ei ollut apua, sillä kiihdytyksessä nopeus kasvoi koko ajan. Tämä ihmeellisyys selvisi, kun löysin tiedot Hondan uudesta vaihteistosta.

Kysymykset, joihin kaipaan asiaa tuntevilta tietoa ovat:
Kuinka kauan on veto poissa kun vaihdetaan tavallisella kyykkypyörällä (siis ihan standardi vaihteisto)
a) ilman Quick Shifteriä?
b) sen kanssa?
c) onko suurta eroa vaihdossa ykköseltä kakkoselle verrattuna muihin vaihtoihin?
Mikl
 
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Tammi 2007, 13:42

Re: Vaihtamiseen kuluva aika

ViestiKirjoittaja Lauri » 30 Loka 2011, 23:12

Mikl kirjoitti:Kysymykset, joihin kaipaan asiaa tuntevilta tietoa ovat:
Kuinka kauan on veto poissa kun vaihdetaan tavallisella kyykkypyörällä (siis ihan standardi vaihteisto)
a) ilman Quick Shifteriä?
b) sen kanssa?
c) onko suurta eroa vaihdossa ykköseltä kakkoselle verrattuna muihin vaihtoihin?

En nyt todellakaan ole ammattilainen, mutta harvempi ammattilainen ajeleekaan ilman shifteriä.. :)

1: Rippuu kaasukädestä. Veikkaisin että 0.1 sek kun raakana vaihtaa, mutta suurempi efekti on siinä, että keula/perä pompahtaa hieman -> ei uskalla vaihtaa mutkissa niin herkästi ja ajorytmi kärsii.
2: varmaan ~60 ms 1->2 ja jossain <40 ms isommilla vaihteilla. Kuulemma halvassa 700000e HRC-vaihdelaatikossa <10ms
3: Eipä siinä suurempaa eroa ole. Ainakaan harrastajana en huomaa mitään eroa esim raakana ilman hifteriä että onko 1->2 vai 2->3. Iso ero on siinä, että jos meinaa keulia ennen vaihtokohtaa, niin shifterillä keula ei ehdi pudota ja ilman shifteriä keula tipahtaa maahan herkemmin.
Lauri
 
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 09:53


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron