K-tech SSK mäntäsarja

Road Racing pyörien tekniikkaan liittyvää keskustelua.

Valvoja: TT

K-tech SSK mäntäsarja

ViestiKirjoittaja 1ossi1 » 15 Marras 2012, 18:29

Ajan pyörällä (tässä tapauksessa zx6r 03) radalla ja kadulla. Etupää on vakio, takana öhläri oikean jäykkyisellä jousella.

Kysymys nyt olisikin, että kun olen harkinnut laittaa otsikon mukaisen K-tech mäntäsarjan ja pykälää jäykemmät jouset keulaan (kuten jousitusammattilainen on minulle suositellut), niin mitä käytännön eroa huomaan ajettaessa? Onko jollain kokemusta tuollaisen mäntäsarjan vaihtamisesta? Tuossa nykyisessä keulassa en mitään suuria ongelmia ole havainnut, mutta parempihan se kai aina voisi olla. Mietin nyt vaan, että saanko todella jotakin vastinetta rahalleni?

Kiitoksia!
Viimeksi muokannut 1ossi1 päivämäärä 18 Marras 2012, 20:53, muokattu yhteensä 1 kerran
1ossi1
 
Viestit: 17
Liittynyt: 16 Kesä 2008, 21:35

Re: K-tech SSK mäntäsarja

ViestiKirjoittaja VilleS » 17 Marras 2012, 15:57

Suosittelisin kysymään samat kysymykset suoraan osia suositelleelta jousitusammattilaiselta ja jos ei osaa vastata, siinä vaiheessa kannattaisi varmaan vaihtaa jousitusammattilaista.

Aihe varmaan kiinnostaa muitakin joten koitan vähän pintapuolisesti valottaa asiaa vaikka en nyt mikään varsinainen jousitusammattilainen sanan varsinaisessa merkityksessä olekaan.

Se saako rahalle vastinetta on aika suhteellinen käsite. Yleensä hyvällä ja hyvin säädetyllä jousituksella varustettu pyörä käyttäytyy rauhallisemmin ja loogisemmin. Vaikuttaako se kierrosaikaan tai ajotaidon kehittymiseen onkin sitten toinen juttu.

Vakiojousitus oikein säädettynä riittää harrastelijalla melko pitkälle ja ainakin karkeana nyrkkisääntönä voi pitää että mitä uudempi katukyykky, sitä paremmin jousitus toimii myös radalla.

Mikäli joku allaolevista oireista tuntuu tutulta kannattaa ainakin harkita etujousituksen päivittämistä.

Siinä vaiheessa kun vakioetujousituksen rajat alkavat tulla vastaan, oireina on yleensä keulan pohjaaminen jarrutuksessa ja/tai yliohjautuminen mutkan sisäänmenossa (eli pyörä pyrkii haukkaamaan sisäkanttaria kohti liian hanakasti). Lisäksi joskus myös mutkan ulostulot meinaavat mennä leveiksi, mutta tämä oire voi johtua myös takapäästä jossa on liian vähän hitaan liikenopeuden comp vaimennusta tai liian pehmeä jousi.

Jarrutus ja mutkan sisäänmenovaiheen oireet johtuvat yleensä siitä että vakiokeulassa ei ole riittävästi hitaan liikenopeuden comp vaimennusta, vaimenninyksikössä on mekaanisen pohjaamisen estämiseksi hydraulistopparit jotka vähentävät käyttökelpoista joustomatkaa 15-20mm ja usein myös jouset ovat ratakäyttöön vähän pehmeän puoleiset. Lisäksi melko usein myös keulan öljynpinta on syystä tai toisesta ohjearvoa alempana ja tämä taas vaikuttaa siten että keulassa rautajousen apuna olevan ilmajousen jousivoima ei ole riittävä. Näistä seurauksena keula sukeltaa liian nopeasti, pohjaa hydraulistoppareita vasten eivätkä jousetkaan jaksa kannatella keulaa oikealla korkaudella siinä vaiheessa kun kuski on sillä tasolla että uskaltaa jarruttaa kunnolla ja ajaa mutkaan sisään jarru päällä.

Mahdollinen keulasta johtuva ulostulovaiheen leveäksi meneminen taas johtuu siitä että hitaan liikenopeuden rebound vaimennusta ei ole riittävästi jonka seurauksena keula aukeaa liian nopeasti siinä vaiheessa kun mennään kaasulle, pyörän geometria muuttuu liian loivaksi ja kaartosäde laajenee.

K-Techin SSK mäntäsarjahan ei ole puhtaasti rata-/kilpakäyttöön vaan katu-/aktiiviseen ratapäiväkäyttöön mutta sen suunnittelussa on kyllä otettu huomioon mm. juuri nuo em. vakiojousituksen ongelmat ratakäytössä ja ominaisuudet riittävät sanotaanko nyt vaikka ainakin suomen B tasolle saakka. Vakiokeulaan verrattuna varsinkin kaikkein hitaimman liikenopeuden vaimennusta on molempiin suuntiin enemmän ja sen ansiosta ansiosta iskunvaimennus auttaa jousta voimakkaassa jarrutuksessa ja kontrolloi keulan aukeamista paremmin mutkan ulostulossa. Vastaa ominaisuuksiltaan aika lailla Öhlinsin FPK mäntäsarjoja mutta säädettävyys on yleensä parempi koska K-Techin sarjassa tulee mukana muun tavaran lisäksi myös uudet rebound neulat jotka toimivat laajemmalla alueella ja loogisemmin kuin vakiot. K-Techiltä on lisäksi erikseen saatavana myös parabolineuloilla varustetut comp säätimet joilla vastaava säädettävyys saadaan myös sille puolelle. Mikäli pyörällä ajetaan aktiivisesti radalla ja keulaan laitetaan mäntäsarjan lisäksi rata-ajoon sopivan jäykkyiset jouset ja oikea öljynpinta, tällöin myös hydraulistopparit poistetaan käytöstä jolloin saadaan koko keulan joustomatka hyötykäyttöön.

Loppuun vielä muistutus asiasta jota ei aina korosteta tarpeeksi eli se että pyörän ajettavuuden a ja o on oikea kulkuasento sekä se että etu ja takajouset ovat jäykkyydeltään balanssissa. Jos nuo em. asiat eivät ole kunnossa, siinä ei mitkään hipo iskarin muutososat eikä säätimien naksuttelu auta. Kulkuasento on yllättävän usein metsässä johtuen siitä että nyky rata-/kilparenkaat poikkeavat varsinkin takarenkaan halkaisijan osalta oleellisesti katurenkaista. Sinun pyörässäsi (03-04 ZX-6R) tätä hommaa tosin helpottaa se että kun vaihtaa alkuperäisen 65 sarjan eturenkaan tilalle 70 sarjan ratarenkaan muuttamatta teleskooppien paikkaa kolmioissa, geometria on aika hyvin kohdallaan 190/55 Dunlopin ja 180/60 Pirellin kanssa. Olettaen luonnollisesti että etu- ja takajousien jäykkyys ja esijännitykset sekä takaiskarin pituus/perän korkeussäätö ovat kohdallaan.

Toivottavasti tämä valotti edes jotenkin asiaa miksi ja miten vakioetujousituksia muutetaan ratakäytössä ja mitä käytännön ominaisuuksia muutoksilla on odotettavissa.
VilleS
 
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:09


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron